tisdag 14 september 2010

Barnen av idag

När jag var liten hade jag ingen mobil.
Jag var ute i området och lekte.
Och gick hem på angiven tid. Oftast i alla fall.

Så är det inte nu liksom.
När barnen har egen mobil.
Kl. 14.05 sms: jag går hem från skolan nu.
Kl. 14.15 ringer: jag går till en kompis
Kl. 15.00 sms: jag går till en annan kompis
Kl. 16.00 sms: jag vill hem, har ont i huvudet
Kl. 16.45 sms: vi går till lekparken
Kl. 17.15 ringer: när ska jag komma hem

Hur ska jag hinna jobba på eftermiddagarna liksom?
Känns som jag jobbar i ett call-center.
Men det finns ju två alternativ.

1. Hon får vara på fritids.
2. Beslagta mobilen.

Tror ändå att vi kör vidare på det vi har nu.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hon är duktig att meddela vad hon gör iaf! Min 10-åring glömmer det ibland.

Och hur gjorde våra föräldrar när de ville nå oss? För det är rätt smidigt ändå att kunna ringa eller skicka ett sms.

Ting sa...

Det är så jäkla skönt att ungarna har mobil.

Pinglan sa...

Jättebra att hon säger till vad hon gör!!

Malla sa...

Hehe, det var en himla massa sms :) fast bra ändå det där med mobil, oftast :)
Skickar över lite choklad genom datorn.

Fräsigt sa...

Men hahaha! Jag veeeeet. Min son går i nollan. Då har man ingen mobil! Jo det har man tyckte morfar och köpte en. Nu får han bara ha den hemma, men ändå?! För igår, när han var hemma och sjuk, ringde det på min mobil oavbrutet. "Jag är trött, jag vill ha glass, jag får inte bulle av pappa" osv. Fiasko// Callcenter 2

Beatrice sa...

Japp detta med mobil kan vara lite lurigt, men tycker det är skönt ändå att vi kan nå barnen ,sedan detta med att dom når oss vilken tid som & utan anledning kan bli värre

Nica sa...

Jag vet vad du menar. Skönt att den finns. Men ibland blir det lite mycket.
Det jobbigaste är väl när de INTE svarar. Då får man panik - och det skulle man ju inte fått om de inte haft nåt att nå dem på!
Vete katten hur vi överlevde som barn och ungdomar :) - och att min mamma inte fick slag varje gång jag åkte till stan som tonåring...

Du har en duktig dotter, tycker jag!