tisdag 19 januari 2010

Pedagog sökes för läxläsning

Den här veckan tog vi tag i läxorna så fort de fick följa med hem.
Mattetalen fixade hon bra.
Men problemlösningen. Oj, oj. Det var där jag fick mitt första gråa hårstrå. Typ.
Det var klurigt. Men jag löste det.
Tyvärr inte på ett tillfredsställande sätt för andraklassaren. Hon blev galen.
Men jag behöll lugnet. För en gångs skull kan jag tillägga.
Och till slut lyssnade hon på mig. Och skrev ner de rätta svaren.
Men hur jag kom fram till det vet bara jag.
Hur förklarar man så hon förstår liksom?
Och hur ska jag förstå nästa mattebok? Va?
Får nog ta en kvällskurs.

1 kommentar:

Mor Duktig sa...

Jag kan hjälpa dig och oss emellan... De flesta lärare är KNÄPPA när det gäller läxor. Ungarna ska inte behöva ha hjälp för att klara sina läxor. Det resulterar bara i att vi lärare trycker ner både ungar och föräldrar... och då lever man farligt! Kunskap ska vara kul!