måndag 24 november 2008

Vår kärlekssaga

Folk brukar gilla min och makens lovestory.
Så jag tänkte låta er ta del av den också.
Passar ju bra så här på bröllopsdagen.

1985. Vårterminen började efter jullovet.
Och vi i klass 4 A fick en ny kille i klassen.
Denna kille skulle sen visa sig bli
mitt livs stora kärlek.
Killen med stort K. Min blivande äkta make.
Men det visste jag ju inte då natruligtvis.
Den nya killen var liksom inte som oss andra.
Han var lite tuffare än oss. Trodde han i alla fall.
Han fick i alla fall börja i våran klass
eftersom han och hans gängkompisar
inte fick gå ihop längre.
De var liksom mer vilda än tama
och hade noll skolintresse.

Det gick några år. Närmare bestämt fyra.
1988. Höstterminen i åk 8.
Då fick jag upp ögonen för den här killen
som vi inte riktigt lärt känna under de här fyra åren.
Det var kanske det som var lite spännande.
Jag blev lätt kär i olika killar
men den här gången var det annorlunda.
Jag tog mod till mig och bjöd ut honom på bio.
Men fick nobben. Snacka om att mitt hjärta blödde.
Men jag gav inte upp. Och tur var väl det.
Visst kärade jag ner mig i andra killar under närmaste året.
Men sen. 1990. Vårterminen i 9:an.
Valborgsmässoafton. Årspremiär för discot i nöjesparken.
Egentligen var jag just då intresserad av en kompis till honom.
Och jag undrar så här i efterhand egentligen varför.
Men som sagt. Jag blev lätt kär.
I vilket fall så hade kompisen hittat sitt livs kvinna.
Så jag slog till och sa rent ut bara det att
"jaha, då får väl vi bli ihop då".
Vid stängningsdags kysstes vi för första gången.
En fumlig nybörjarkyss
mellan två 16-åringar.
På måndagen i skolan
viskades det i korridorerna.
Vi sa hej tillvarandra. Mer var det inte.
Men nästa disco hängde vi ihop igen.
Kysstes igen.
Smakade lite på varandra.
Trevande.
Efter 3:e discot
den 3 juni 1990
då var det vi.
Bara några dagar innan
vi skulle skiljas åt.
Ett långt sommarlov låg framför oss.
Och sen väntade gymnasiet.
men vi skiljdes aldrig åt.
Vi håller kvar vid varandra än.
Och kommer så göra resten av vårat liv.

Andra milstolpar i vårat liv är
  • 21 juni 1991 bytte vi ringar. Förlovning.
  • 1 februari 1996 flyttade vi hemifrån och ihop.
  • 12 juni 2001 såg våran dotter dagens ljus för första gången.
  • 24 npvember blev vi herr och fru.
  • 17 mars 2005 föddes våran son.

Så ser lovestory ut. Inga konstigheter egentligen.

Bara oändligt mycket kärlek. Med kärlek kommer man långt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt att läsa eran kärlekssaga! Grattis till er som hittade rätt i så unga år!

Själv fick jag kyssa lite paddor på vägen innan jag hittade min prins!

Bubbel i vardagen sa...

Kul! Grattis till så många härliga år!

kvinnan med koftan sa...

Grattis på bröllopsdagen!har oxå hängt ihop med min sedan vi var 16 och till sommaren har vi varit gifta i 20(!) år.

Ting sa...

Underbart!
Jag och PeterPan har hängt ihop sen jag var 18.
Det slår ju inte er.
Men det är kärlek!

Grattis på bröllopsdagen!